evoluation.de |
Web-Seite
Mit den Jahren ändert sich nicht nur die Evaluationsszene, sondern auch meine Sicht auf verschiedene Themen in der Evaluation. Im Kontext meiner Auseinandersetzung mit der programmtheoriegesteuerten Evaluation habe ich den gesamten Themenkomplex logisches Modell und Programmtheorie sowie relevante Begriffe wie Input, Aktivitäten, Outputs, Outcomes und Impact überarbeitet bzw. neu erstellt. Ein wichtiger Einfluss war dabei das Glossar der wirkungsorientierten Evaluation . Vor einigen Jahren haben Karen Febey und Molly Coyne im AJE das von ihnen entwickelte Evaluation Board Game vorgestellt. Es handelt sich dabei um ein einfaches Würfelspiel für bis zu vier Personen, in dem eher deklaratives Grund- und Vertiefungswissen zum Themenbereich Programmevaluation gelernt bzw. wiederholt werden soll. At the Isaga 2007 conference, I chaired a session with the title "Improving the quality of gaming simulations: What can we learn from evaluation?" together with my colleague Willy Kriz. Below you can download the presentation slides of the session's individual papers. On the conference website you can find the abstracts and additional information on each of the papers.
Thank you again to all presenters for contributing to the success of the session! Da die interne Suchfunktion von evoluation.de leider Teile der Website (z.B. das Online-Wörterbuch) nicht erfasst, können Sie hier per Google die komplette Website durchsuchen. Die Ergebnisse werden in einem neuen Fenster/Tab geöffnet.
Currently 95% of this site's content is in German. In case you do not speak German, please feel free to use the Google translate links provided in the right hand column of every page. You will find that some of Google's translations are surprisingly exact. Others, on the other hand, will probably leave you puzzled or give you a good laugh (my favorite: Google translates "in print" with "in pressure"...). At least, the translations should give you a chance to get a general idea of what is going on here. Unfortunately, my french is not suffient to judge Google's french language translations. Feel free to contact me, if you you have any further questions about this site. 6. Juli 2005
(von Manfred Karbach)
Die folgenden Listen sind nicht besonders aktuell (v.a. die Empfehlungen) und sollten demnächst aktualisiert werden.
- Downloadmöglichkeit als PDF-Datei (Acrobat Reader ) Wissenschaftliche Kongresse und Tagungen2010Hense, J. U. (2010, October). Kirkpatrick and beyond: A comprehensive methodology for influential training evaluations. Paper presented at the 9th European Evaluation Society (EES) International Conference, Prague, Czech Republic, October 7, 2010. Hense, J. U. (2010, October). ''Competencies for Evaluators and Didactics of Evaluation: Experiences from within the DeGEval.'' Paper presented at the 9th European Evaluation Society (EES) International Conference, Prague, Czech Republic, October 6, 2010. Hense, J. U. (2010, September). Rollenspiele als Lernmethode in der Didaktik der Evaluation: „Rückmeldung negativer Evaluationsergebnisse“ und „Widerstände von Stakeholdern“. Vortrag im Rahmen der 13. Jahrestagung der Gesellschaft für Evaluation (DeGEval), Luxemburg, 17. September 2010. Gretsch, S. M.; Mandl, H.; Hense, J. U. (2010, August). Differentiated knowledge management in organizations: An improvement oriented needs analysis study. Paper presented at the 5th EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference, Munich, Germany, August 25, 2010. Hense, J. U.; Mandl, H. (2010, August). Beyond Kirkpatrick: A comprehensive evaluation of six sigma trainings. Poster presented at the 5th EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference, Munich, Germany, August 26, 2010. 2009Hense, J.& Mandl, H. (2009, August). Learning with digital games: Potentials and best practice in the light of theories of learning, emotion, and motivation. Paper presented at the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2009 Conference, Amsterdam, The Netherlands, August 27, 2009. Hense, J. U. (2009, Oktober). Lernen von der AEA? Warum es selbst in den USA bis heute keine Zertifizierung von Evaluierenden gibt. Vortrag im Rahmen der 12. Jahrestagung der Gesellschaft für Evaluation (DeGEval), Münster, 9. Oktober 2009. Hense, J. U. (2009, Dezember). Programm-Modelle als Mehrzweckwerkzeug im Evaluationsprozess. Kommunikative, edukative, designsteuernde und interpretationsleitende Funktionen. Vortrag im Rahmen der DJI-Fachtagung "Visuelle Modelle und Programmtheorie", Fulda, 2. – 4. Dezember 2009. 2008Hense, J. U., Germ, M. & Mandl, H. (2008, March). The Role of Training and Coaching in Implementing Open Source Technology at the Workplace. Paper presented at the American Educational Research Association (AERA) annual meeting in New York, NY, March 25 to 27. Hense, J. (2008, July). Guidelines for Education and Training in Evaluation. Requirement profiles for evaluators. Paper presented at the European Symposium. Policy and programme evaluation in europe. Cultures and prospects, Strasbourg, France, July 4, 2008. Hense, J. U.& Mandl, H. (2008, September). Game Based Learning: Potentials and Pitfalls in the Light of Theories of Learning, Emotion, and Motivation. Paper presented at the Knowledge construction in E-learning context: CSCL, ODL, ICT and SNA in education Conference. Cesena, Italy, September 1 - 2, 2008. Hense, J. (2008, September). (Wissen über) Evaluation spielerisch lernen? Das Evaluation Board Game und seine deutschsprachige Adaption. Vortrag im Rahmen der Jahrestagung der Gesellschaft für Evaluation (DeGEval), Klagenfurt, 26.September 2008. 2007Hense, J. U., Schratzenstaller, A. & Mandl, H. (2007, April). Fostering Entrepreneurship in a Situated Learning Environment – Evaluation of an Innovative School Program. Poster presented at the American Educational Research Association (AERA) annual meeting in Chicago, IL. Hense, J.U. & Kriz, W.C. (2007, July) (Session Chairs). Improving the quality of gaming simulations: What can we learn from evaluation? Thematic session at the International Simulation and Gaming Association (ISAGA) Conference in Nijmegen - The Netherlands (09-13 July 2007). Download session slides Hense, J. U., Germ, M. & Mandl, H. (2007, Oktober). Evaluation oder Bildungscontrolling? Eine Diskussion am Beispiel eines umsetzungsorientierten Bildungscontrolling-Konzepts für die Landeshauptstadt München. Vortrag im Rahmen der 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Evaluation (DeGEval) in Dresden (10.-12. Oktober 2007). Hense, J. U. & Mandl, H. (2007, Oktober). Evaluation in einem Schulentwicklungsprozess zur Ganztagsschule: Best practice und lessons learned. Vortrag im Rahmen der 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Evaluation (DeGEval) in Dresden (10.-12. Oktober 2007). 2006[accepted] Hense, J. (2006, November). Putting participatory evaluation to the test: A study on the conditions and consequences of self-evaluation as an example of empirical research on evaluation. Paper presented at the American Evaluation Association (AEA) annual conference in Portland, OR. Hense, J. U. & Mandl, H. (2006, September). Auf dem Weg zur Ganztagsschule. Evaluation eines Schulentwicklungsprozesses. Vortrag auf der 68. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) in München (12.9.2006). Schratzenstaller, A., Hense, J. U. & Mandl, H. (2006, September). Förderung des Unternehmerischen Denkens und Handelns. Das innovative Schulprojekt Tatfunk. Vortrag auf der 68. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) in München (12.9.2006). Hense, J. & Mandl, H. (2006, April). Self-evaluation in a large-scale school program: Conditions and consequences of a self-determined approach to quality assurance. Paper presented at the American Educational Research Association (AERA) annual meeting in San Francisco, CA. Hense, J. & Kriz, W. (2006, April). Gaming Simulations as Learning Environments: A Theory-based Evaluation of the Business Game "Simgame" Paper presented at the American Educational Research Association (AERA) annual meeting in San Francisco, CA. 2005Hense, J.U. & Kriz, W.C. (2005, Oktober). Theoriebasierte Evaluation am Beispiel der Evaluation des EU-Projekts Simgame. Referat auf der 8. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Evaluation (DeGEval) in Essen (13.10.2005). Hense, J. & Mandl, H. (2005, September). Selbstevaluation - Erfolgsfaktoren und Wirkungen eines Ansatzes zur selbstbestimmten Qualitätsentwicklung im schulischen Bereich. Vortrag auf der 7. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation in der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Münster (29.09.2005). Kriz, W.C. & Hense, J.U. (2005, June). Theory-oriented evaluation for the design and research of gaming and simulation. Paper presented at the 36th International Simulation and Gaming Association (ISAGA) Conference in Atlanta, Georgia (30.06.2005). 2004Kriz, W.C. & Hense, J.U. (2004, September) Evaluation des EU-Projektes "Simulation betriebswirtschaftlicher Entscheidungsprozesse" - Entwicklung, Einsatz und Lerneffekte des Planspiels "Simgame" im Wirtschaftsunterricht. Forschungsreferat auf dem 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Göttingen (29.09.2004). Hense, J.U. (2004, September). Theory-oriented evaluation of gaming simulations - The case of Simgame. Paper presented at the 35th International Simulation and Gaming Association (ISAGA) Conference in Munich (09.09.2004). [ausgezeichnet mit dem ISAGA Outstanding Paper Award] Kriz, W.C. & Hense, J.U. (2004, September). Evaluation of the EU-Project "Simulation of business management decision processes" – Learning Effects of the simulation game "SIMGAME" in business education. Paper presented at the 35th International Simulation and Gaming Association (ISAGA) Conference in Munich (07.09.2004). vor 2004Hense, J., Mandl, H., Kruppa, K. & Gräsel, C. (2002, August). Concept, realisation, and evaluation of SEMIK. Paper presented at the seventh IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE) in Copenhagen (13.08.2002). Hense, J. (2001, März). Veränderte Anforderungen an Unterrichts- und Sozialkompetenz durch die Einbeziehung neuer Medien in die Schule. Vortrag im Rahmen des 3. Kolloquiums der Arbeitsgruppe Training von Unterrichts- und Sozialkompetenz (ATUS) in Konstanz (13.03.2001). Eingeladene VorträgeHense, J.U. (2007, Februar). Evaluation und Bildungscontrolling zur Verbesserung von Planspielen. Vortrag im Rahmen der Learntec 2007, Internationaler Kongress und Fachmesse für Bildungs- und Informationstechnologie in Karlsruhe (15.2.2007). Hense, J.U. (2006, März). Evaluation durch Lernerfolgsmessung? Möglichkeiten und Grenzen der Outcome-Evaluation beim E-Learning. Vortrag im Rahmen des 3. Expertentreffen Qualitätssicherung im eLearning in Frankfurt/Main (13.03.2006). Hense, J.U. (2005, November). Mode oder neuer Standard? Vor- und Nachteile theoriebasierter Evaluationsansätze am Beispiel der Evaluation des EU-Projekts Simgame. Vortrag auf der Fachtagung "Wirkungsorientierte Evaluation - ein neues Wundermittel?" des Deutschen Jugendinstituts (DJI) und Instituts für Sozialarbeit und Sozialpädagogik (ISS) in Göttingen (14.11.2005). Hense, J. (2003, Februar). Selbstevaluation in Modellversuchen am Beispiel des Projekts 20plus. Vortrag im Rahmen der Abschlusstagung des Projekts "Weiterentwicklung des Lernens insbesondere in der Sekundarstufe II durch systematische Einbeziehung von Medien" in Dresden (05.02.2003). Hense, J. (2002, November). Das BLK-Programm SEMIK – Ausgewählte Ergebnisse der Begleitforschung. Vortrag im Rahmen der Netzwerkstatt "Lernen in Vielfalt" (Schulen ans Netz) in Stuttgart (22.11.2002). WorkshopsEvaluation und SelbstevaluationSeit 11/2000: zahlreiche prozessbegleitende Workhops mit Lehrkräften, Schulleitungen und Fortbildnern zum Themenbereich Evaluation und Selbstevaluation in Schulen und schulischen Projekten, z. B. mit den Inhalten
Sonstige Workshops
|
|
Zitiervorschlag für diese Seite: |